## Nederlandse consumenten en CO2-voetafdruk van apparaten: wat vinden ze belangrijk?
Een nieuwe studie van Deloitte onthult interessante inzichten over de Nederlandse consument en hun visie op duurzaamheid.
**Transparantie is gewenst:** De meerderheid (52%) vindt dat bedrijven de CO2-voetafdruk van hun apparaten moeten vermelden. Jongeren tot 25 jaar zijn hier het meest voorstander van (56%). Oudere generaties zijn echter sceptischer over de eerlijkheid van deze cijfers. Slechts een kwart van de consumenten boven de 45 jaar gelooft dat techbedrijven transparant zullen zijn over de CO2-voetafdruk van hun producten.
**Bereid om meer te betalen:** 30% van de Nederlandse consumenten is bereid extra te betalen voor apparaten met een lagere CO2-voetafdruk, een stijging ten opzichte van vorig jaar. Jongeren onder de 35 jaar staan hierin aan kop (35%).
**Duurzaamheid niet altijd prioriteit:** Toch blijft duurzaamheid in het algemeen niet de belangrijkste factor bij de aankoop van nieuwe apparaten. Slechts 19% noemt dit momenteel als topprioriteit bij het kopen van een nieuwe mobiele telefoon. Consumenten zijn vooral geinteresseerd in aspecten als batterijcapaciteit (36%) en gebruiksgemak (32%).