Recyclingonderzoek TU Delft ontvangt financiële bijdrage STW

      Reacties uitgeschakeld voor Recyclingonderzoek TU Delft ontvangt financiële bijdrage STW

De technologiestichting STW zal 16 miljoen euro bijdragen aan verschillende onderzoeken in Nederland. Ook het bedrijfsleven zal 8 miljoen euro aandragen, onder andere de ondernemingen Shell, DAF en TomTom mar ook bedrijven uit het MKB en enkele start-ups. Onder de geselecteerde projecten bevindt zich ook een onderzoek naar het recyclen van waardevolle grondstoffen uit afvalstromen.

De geselecteerde onderzoeken

De technologiestichting STW zal 16 miljoen euro bijdragen aan verschillende onderzoeken in Nederland. Ook het bedrijfsleven zal 8 miljoen euro aandragen, onder andere de ondernemingen Shell, DAF en TomTom mar ook bedrijven uit het MKB en enkele start-ups. Onder de geselecteerde projecten bevindt zich ook een onderzoek naar het recyclen van waardevolle grondstoffen uit afvalstromen.

De geselecteerde onderzoeken
STW heeft vijf onderzoeksprojecten gekozen uit het programma ‘Perspectief voor de topsectoren’. Elk project ontvangt een bedrag tussen de 2,2 miljoen en 4 miljoen euro. In het programma zijn onderzoeken uit gezet waarbij wetenschappers in samenwerking met private partijen innovatieve ideeën voor de toekomst creëren aansluitend bij het top-sectorenbeleid van de overheid.

Één van de projecten is het recycling van high-tech afval, uitgevoerd door TU Delft. Hierbij wordt een generieke recyclingtechnologie ontwikkelt die waardevolle grondstoffen moet terugwinnen uit elektronisch afval en plastic verpakkingen. Hierbij willen de onderzoekers gebruik maken van de duurzame techniek Magnetische Dichtheid Scheiding (MDS). Een techniek die door middel van een magnetische vloeistof afval sorteert op basis van dichtheid.
De overige projecten zijn het ontwikkelen van bacteriële vaccins (door Universiteit Utrecht), dual-mode zelf-rijdende auto’s (door technische universiteit Eindhoven), diagnose en behandeling van neurologische aandoeningen (door TU Delft) en het in kaart brengen van het klotsen van vloeibare aardgas in schepen (door TU Delft).