Procter & Gamble (P&G) zet grote stappen om haar verpakkingen in Europa circulair te maken. Het bedrijf wil het gebruik van nieuw plastic met 50 procent verminderen en tegen 2030 voor alle merken alleen nog recyclebare of herbruikbare verpakkingen gebruiken.
Om dit doel te bereiken, onderzoekt P&G verschillende strategieën:
* **Materialenkeuze:** P&G kiest steeds vaker voor alternatieven voor plastic, zoals karton. Dit is al zichtbaar bij de scheermerken Gillette en Venus, waar alle scheersystemen nu in volledig kartonnen verpakkingen zitten.
* **Recycleerbare plastics:** Voor producten waar karton niet geschikt is (bijvoorbeeld wasmiddelen), gebruikt P&G recycleerbare plasticverpakkingen. Zo worden de zakken van Ariel pods deze zomer vervangen door een 100% recyclebare variant. Ook de tubes van Oral-B tandpasta worden aangepast naar HDPE, zodat ze gerecycled kunnen worden.
* **Gerecycled plastic (PCR):** P&G maakt al gebruik van gerecycled plastic in veel van haar verpakkingen. De flessen Ariel wasmiddel en gekleurde Lenor wasverzachter bestaan bijvoorbeeld voor 50% uit PCR. Een groot deel van de Dreft afwasmiddelflessen is zelfs volledig gemaakt van gerecycled plastic.
P&G hanteert hierbij het principe “reduce, reuse, recycle” om zo min mogelijk plastic te gebruiken en zoveel mogelijk te recyclen.