Pepsico Europe wil chipszakken van 100% gerecycled of hernieuwbaar plastic zijn in 2030.

      Reacties uitgeschakeld voor Pepsico Europe wil chipszakken van 100% gerecycled of hernieuwbaar plastic zijn in 2030.

PepsiCo Europe gaat al in 2030 alle fossiele brandstoffen gebruiken in chipszakken elimineren. Dit ambitieuze plan geldt voor populaire merken als Lay’s, Doritos en Cheetos. De vervanging zal worden gerealiseerd door 100% gerecycled of hernieuwbaar plastic in de verpakkingen te gebruiken.

In 2022 starten consumenten testen met deze nieuwe verpakkingen op de Europese markten. Eerst is dit in Frankrijk met Lay’s, gevolgd door een test met gerecyclede materialen voor Walkers in het VK later in het jaar. De bron van het gerecyclede plastic zal afkomstig zijn van eerder gebruikt materiaal, terwijl hernieuwbaar plastic wordt geproduceerd uit plantaardige bijproducten zoals gebruikte bakolie of papierpulp-afval.

Door deze overgang naar fossielvrij materiaal hoopt PepsiCo de broeikasgasemissies per ton verpakkingsmateriaal met maximaal 40% te verminderen. PepsiCo kiest voor flexibel plastic, dat licht is en een lage CO2-voetafdruk heeft in vergelijking met andere materialen. Dit type plastic zorgt ook voor voedselvershoudbaarheid en draagt zo bij aan het verminderen van voedselverspilling.

PepsiCo erkent echter de noodzaak om de hoeveelheid nieuw, fossiel gebaseerd plastic te verkleinen en circulariteit in flexibele verpakkingen te bevorderen. De focus ligt op drie pijlers: design, infrastructuur en hergebruik van flexibele verpakkingen.