Door administrator op
Eind 2019 heeft Sonos haar recyclingprogramma TradeUp gelanceerd. In dit programma krijgt een klant korting op een nieuwe speaker wanneer hij of zij de oude speaker in de recyclingmodus zet. Echter, nadat dit is gebeurd zet Sonos het apparaat op een blacklist en is dit apparaat niet meer te gebruiken. Het ophalen of op kunnen sturen van het oude apparaat is geen onderdeel van dit programma. De klanten moeten hun oude speakers dus zelf naar een winkel brengen die ze kan recyclen.
Het programma van Sonos voldoet nu niet bepaald aan de ladder van Lansink. Volgens de ladder van Lansink is Preventie te prefereren boven Hergebruik en Hergebruik te prefereren boven Recycling. Met dit programma voorkomt Sonos dat een apparaat wordt hergebruikt en kan het nog hooguit tot recycling komen. Indien de consument de speaker onverhoopt bij het algemene afval gooit zijn de milieu-effecten nog negatiever.
Op de site OneMoreThing reageert Sonos op de controversie door te stellen de gebruikerservaring belangrijker te vinden. Ze wil consumenten in staat stellen om op een goedkope manier de installatie te vernieuwen. Herverkoop van oude apparaten is volgens Sonos niet mogelijk omdat consumenten de beperkingen van een tien jaar oud apparaat misschien niet snappen.
De woordvoerder: “De realiteit is dat oude producten vaak onvoldoende rekenkracht en geheugen hebben om aan moderne eisen te voldoen. Voor sommige gebruikers zijn nieuwe functies niet belangrijk en ze hoeven niet aan het recyclingprogramma deel te nemen”.
Sonos zegt zijn verantwoordelijkheid ten opzichte van het milieu “serieus te nemen en het duurzaamheidsbeleid voortdurend te willen verbeteren.” De komende weken komt Sonos consumenten tegemoet: gezien de controverse rondom het inruilprogramma kunnen wijzigingen in de recyclemodus worden aangebracht.