In wagen van gerecycled plastic naar de Zuidpool

Hun missie heet Clean2Antarctica en eind deze maand gaan Edwin en Liesbeth ter Velde met hun wagen van gerecycled plastic naar de geografische Zuidpool. Hiermee willen ze laten zien dat afval zoals plastic geen waardeloze of lastige troep is, maar juist een prachtige hernieuwbare grondstof.

Hun wagen, de Solar Voyager, is gemaakt van verwerkt afvalplastic. Met een 3D-printer werden hiervan zeshoekige bouwstenen geproduceerd die dienden als bouwblokken voor de Solar Voyager. Door de publiciteit rondom dit project is de reis sowieso al een succes, zo stellen Edwin en Liesbeth. Immers, bewustwording dat we iets nuttigs moeten doen met al het afvalplastic is belangrijk. Plastic afval is een van de grootste problemen van dit moment. Oceanen vol plastic, overal vuilnisbelten. We verstoken ook veel afval om daar genoeg energie uit te halen, maar dan is het materiaal wel voor eeuwig verloren.

Op 26 november komen Edwin, Liesbeth en de Solar Voyager in een vrachtvliegtuig aan op Antarctica. De eerste bestemming is Union Glacier, een klein kamp naast een start- en landingsbaan van ijs. Vandaaruit gaan ze op weg naar de geografische Zuidpool, een afstand van ongeveer 1200 kilometer. Daar aangekomen keren ze weer terug.

Hoe lang ze over de 2400 kilometer gaan doen hangt af van het weer en de begaanbaarheid van de sneeuw- en ijsvlakte. Het streven is om ieder etmaal zo’n honderd kilometer af te leggen. Maar, zegt Edwin, de reis gaat langer dan 24 dagen duren. "Er gaat eens iets stuk onderweg, je hebt iets met je banden, je hebt een paar stormdagen en dan lig je voor anker, want de boel is licht en waait makkelijk weg. Dus bij elkaar denken we zo’n 32 dagen nodig te hebben." Zowel Edwin als Liesbeth besturen de auto. "We hebben een ritme van drie uur rijden en dertig minuten slapen. Dag in, dag uit", zegt Liesbeth. "Dat heet polyfasisch slapen. We hebben op zee gezeild, dus daar hebben we ervaring mee." Tijdens hun reis is het zomer op Antarctica en de zon gaat dan niet onder. Ze zullen dus nooit in volledige duisternis rijden.

De Solar Voyager wordt achterna gereden door een normale dieselwagen, maar in geval van pech, extreem weer of een medische noodsituatie is er geen directe hulp op Antarctica. Toch worden ze aan alle kanten gemonitord. Hiertoe is een controlecentrum in Zaandam ingericht. Verschillende zaken worden in Zaandam bijgehouden. "We houden de zonne-opbrengst van de auto in de gaten en of we wel goed op schema zitten met de snelheid. We willen weten of ze wel goed eten en drinken. Verder staan we hier voortdurend in contact met de meteorologische instanties, zodat we hen kunnen waarschuwen wanneer er een storm op komst is bij hen in de buurt."