Nespresso recyclet eigen koffiecapsules

De koffiecapsules van Nespresso zijn wereldwijd bekend. De gepatenteerde capsule behoudt volgens Nespresso de hoge kwaliteit van de koffie. De capsules zijn gemaakt van aluminium aangezien dit een volledig en oneindig recyclebaar materiaal is. Nespresso heeft een eigen recyclingprogramma ontwikkeld waarmee het haar eigen koffie capsules kan recyclen. Zo sluit de koffieproducent haar eigen kringloop en wordt een grote stap richting een circulaire economie gezet.

Duurzaam aluminium
Hoewel aluminium veel energie verbruikt tijdens de productie en op het eerste gezicht dus niet erg milieuvriendelijk lijkt, heeft het toch veel voordelen. Het materiaal is zeer licht, wat vervoer gemakkelijker maakt. Ook is er naast de capsule geen ander verpakkingsmateriaal nodig om de koffie te bewaren. Daarbij is aluminium oneindig vaak opnieuw herbruikbaar.

Capsule en koffie krijgen tweede leven
De koffiecapsules van Nespresso worden ingezameld bij afvalverwerker Remondis in Lichtenvoorde Gelderland. Hier worden de materialen gescheiden is aluminium, koffieresten en plastic. De capsules worden gedroogd in een droogtrommel die werkt op biogas. Vervolgens kan het materiaal gerecycled worden en een toepassing krijgen in nieuwe producten zoals de zakmessen van Nespresso is samenwerking met Victorinox. Maar de oude capsules kunnen ook weer omgevormd worden tot nieuwe capsules.
Maar ook de koffieresten hebben nog een 2e leven. Afvalverwerker ARN in Nijmegen maakt hier door middel van vergisting biogas van. Dit biogas wordt onder andere ingezet als brandstof voor de streekbussen in Nijmegen. Ook kunnen de koffieresten gebruikt worden als compost.

Consument is onmisbaar voor succes
De consument is een onmisbare schakel in het recyclingproces. De capsules meten immers na gebruik wel ingeleverd worden. Dit kan in de meegeleverde recyclebare zakken van Nesproesso. De zak kan eenvoudig ingeleverd worden bij het verkooppunt. En veel mensen zijn bereid dit ook te doen om bij te dragen aan duurzaamheid. Het aantal ingeleverde capsules is de afgelopen drie jaar met 50% teogenomen. Echter komt er nog steeds maar 22% van de capsules terug naar Nespresso, wat inhoudt dat veel capsules helaas nog wel in de vuilnisbak belanden. Nespresso wil de consument daarom beter informeren over de waarde die de oude capsules hebben en de bewustwording hiervan stimuleren. Zo gaat de koffieproducent bijvoorbeeld starten met het verloten van prijzen aan mensen die een zak met capsules inleveren. Ook onderzoekt Nespresso de mogelijkheden om de capsules via de collectieve afvalinzameling gescheiden op te halen. In Parijs is dit al mogelijk.