NS recyclet oude treinen

De NS (Nederlandse Spoorwegen) gaat opnieuw 81 afgeschreven dubbeldekker treinen een nieuw leven geven. De doelstelling is om hierbij 99% tot 100% van het materiaal te recyclen.

Oude trein wordt weer als nieuw
In de werkplaats van de NS in Haarlem staat een oude trein. De wanden, het plafond en de vloeren zijn gestript. De leidingen, bedradingen en schakelkasten liggen bloot. Her en der in de trein liggen losse onderdelen en alles zit onder het stof. Deze trein is absoluut niet meer bruikbaar zou je denken... "Toch rijdt deze trein over ongeveer 50 dagen weer gewoon rond om mensen door het hele land te vervoeren", vertelt Ronald Terlouw, production engineer bij NS trein-modernisering. "Deze trein krijgt nieuwe vloeren, wanden, deuren, verlichting, wc's, kapstokhaakjes etc. Maar hoewel deze producten weer gloednieuw ogen, is het grootste gedeelte hiervan gerecylet".

Toewerken naar circulaire economie
In 2014 begon de NS met het hergebruiken van treinen. Een dubbeldekker trein bestaande uit vier tot zes rijtuigen bestaande gaat gemiddeld zo'n 20 jaar mee. Toen de NS ontdekte dat deze treinen geschikt waren voor hergebruik en dat hiermee de helft van de kosten bespaard kan worden, is het recycling project van start gegaan. Hiermee sluit de NS aan bij de Europese doelstellingen om in het jaar 2030 het gebruik van primaire grondstoffen als mineralen, metalen en fossiele brandstoffen te halveren en in 2050 een circulaire economie te hebben gecreƫerd.

Hergebruik van alle materialen
Afgeschreven treinen gaan nu naar de werkplaats van NS. Hier wordt de trein helemaal uit elkaar gehaald. Het frame, de motor, de wielen, de isolatie, de trappen, de balkons, de elektrische apparaten, de bedrading, de noodremmen, de ruitenwissers en de tyfoon worden allemaal gebruik voor een nieuwe trein. Overige materialen (zo'n 10%) wordt niet hergebruikt voor een nieuwe trein, maar krijgt wel een andere bestemming of worden bewaard als reserve onderdeel.
.