De milieuorganisaties ClientEarth en Plastic Soup Foundation klaagt Ahold Delhaize aan bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM).
Volgens deze organisaties rapporteert Ahold Delhaize, het moederbedrijf van onder meer Albert Heijn, in zijn jaarverslag niet genoeg over het gebruik van plastic verpakkingen. Dit is een overtreding van de EU-richtlijn 2014/95, de Non-Financial Reporting Directive (NFRD). De NFRD verplicht bedrijven om verslag te doen van de impact van hun activiteiten op het milieu en de risico’s die zij daarmee lopen.
ClientEarth en Plastic Soup Foundation vragen de AFM om Ahold Delhaize aan te spreken op deze gebrekkige verslaglegging en te eisen dat het ontbrekende informatie over het plasticgebruik zo snel mogelijk publiceert. Deze zaak is uniek, omdat het de allereerste publieke klacht tegen Ahold Delhaize in Nederland is die zich richt op de naleving van de NFRD.
De AFM heeft eerder dit jaar al geconcludeerd dat bedrijven meer inzicht moeten geven in de niet-financiële aspecten van hun bedrijfsvoering, gezien de grote impact van plastic op het milieu. Ahold Delhaize loopt volgens ClientEarth en Plastic Soup Foundation risico een misleidend beeld te schetsen over de risico’s op lange termijn door niet transparant te zijn over haar plasticgebruik.