Amsterdam, 2 november 2010. Vier studententeams uit verschillende steden leverden het afgelopen weekend een ware “waterstrijd” in het HTel in Amstelveen.
Amsterdam, 2 november 2010. Vier studententeams uit verschillende steden leverden het afgelopen weekend een ware “waterstrijd” in het HTel in Amstelveen. Ieder team presenteerde een eigen oplossing om het verbruik van plastic waterflesjes in Nederland te verminderen. Elk onder leiding van een consultant van Accenture werkten de vier teams hun pitch uit tot een concreet plan. Op zondagmiddag 31 oktober verdedigden de studententeams hun plan aan een vakjury bestaande uit Jan van Betten – oprichter Nudge, Manon van Beek – executive partner Accenture, Simone Maasse – industrieel ontwerpster en Maurits Groene – directeur Maurits Groene . Nu is de beurt aan de publieksjury om te stemmen. Op 11 november wordt het winnende plan bekend gemaakt.
Stem mee voor het beste idee
Nudge staat voor een positieve dialoog tussen consumenten en bedrijven. Daarom is er naast een vakjury met vier experts ook een publieksjury in het leven geroepen. Vanaf vandaag kunnen geïnteresseerden op www.nudge.nl/waterwars stemmen voor het beste idee. De uiteindelijke winnaar wordt bepaald op basis van het oordeel van de vakjury én de publieksjury. Op 11 november wordt het winnende team bekend gemaakt. Dit team wint 20.000 euro van Accenture om hun plan daadwerkelijk uit te voeren. Daarnaast gaat dit team in mei 2011 met 5 CEO’s op klimaatexpeditie naar Groenland. De expeditie zal worden geleid door een ervaren poolreiziger.
Het Nudge effect en de Waterput
Er werden in totaal vier ideeën gepresenteerd aan de vakjury. De oplossingen variëren op inhoud en aanpak. Twee teams hebben zich gericht op het (her)gebruik van een waterdragend product. Zo omvat het “Het Nudge effect” het idee om een RFID chip in een waterfles te plaatsen. Een herbruikbare waterfles wordt voorzien van een chip, die het mogelijk maakt de fles te vullen op bestaande en nieuwe watertappunten. Met het vullen van de fles wordt via social media sites kenbaar gemaakt dat de eigenaar duurzaam bezig is. Online wordt bijgehouden hoeveel deze persoon heeft bespaard op het milieu en de eigen portemonnee. De “Fillup” daarentegen wil een draagbaar drinkzakje in de markt zetten. Het drinkzakje past in elke handtas, is eenvoudig te reinigen onder elke kraan, houdt drinkwater koel en is vooral hip.
Gedragsverandering
De twee andere teams roepen beiden op tot een gedragsverandering. Het plan “Duizendkeerzogoedkoop” richt zijn pijlen op een bewustwordingsproces waarbij de doelgroep wordt geïnformeerd over de feiten van gebotteld water (het is 1000x zo duur als kraanwater; kraanwater is verser; gebotteld water levert onnodig veel afval door eenmalig gebruik van de fles). Het idee “Incidenteel dorst” oppert het bijzonder eenvoudige idee om een appeltje voor de dorst mee te nemen. Het drinken van water uit een fles onderweg, vinden zij, kan worden verminderd door vooraf water te drinken.
Over NUDGE
Nudge betekent ‘zetje’ en staat voor New Union for the Development of a Green Economy. Nudge is op 1 juli 2010 opgericht door Jan van Betten, voormalig CEO van Reed Elsevier in Duitsland. Nudge is een ‘social enterprise’ en streeft naar een duurzame samenleving. Nudge werkt samen met het bedrijfsleven aan het verankeren van duurzaamheid in de economie van de 21ste eeuw. Nudge wordt vormgegeven door een onafhankelijke stichting die een doorslaggevende stem heeft in een werkmaatschappij waarin particuliere aandeelhouders participeren. De stichting bewaakt het ideële doel en de continuïteit van Nudge.