Full Circle Clothing, een Nederlandse startup, zet zich in om de modeindustrie duurzamer te maken door middel van technologie.
Hun oplossing? Een systeem dat organisaties realtime inzicht geeft in de circulaire levenscyclus van hun personeelskleding. Hiermee helpen ze bedrijven om de Europese Green Deal wetgeving van 2030 te halen, die verplicht dat elk product voorzien is van een digitaal productpaspoort met milieu- en duurzaamheidsgegevens.
De technologie van Full Circle Clothing gaat verder dan simpele QR-codes. Ze ontwikkelen een systeem met NFC-tags in de kleding zelf, zodat er continu inzichtelijk is waar de kleding vandaan komt, hoe het geproduceerd werd en wat zijn impact op het milieu is.
Dit innovatieve concept heeft al erkenning gekregen van de Europese Unie die financieel ondersteuning verleent aan de startup. Ook Vodafone Business erkent Full Circle Clothing als “Fit For the Future”.
Full Circle Clothing ontwerpt duurzame kledingstukken, geproduceerd in Europa en geleverd met een door derden geverifieerde Life Cycle Analysis. In 2022 wist het bedrijf al een aanzienlijke reductie te behalen in CO2-uitstoot, watergebruik en afval van katoen.
Door de combinatie van technologie, circulaire principes en duurzame productiemethoden is Full Circle Clothing een voorloper in de modeindustrie.