Consumenten zoeken duurzaamheid.

      Reacties uitgeschakeld voor Consumenten zoeken duurzaamheid.

Veel mensen zien duurzame producten als positief en zijn zelfs bereid om meer te betalen, maar kennis over deze producten en hun eigenschappen is vaak beperkt.

Milieupsycholoog Maria Zwicker van de Universiteit van Amsterdam onderzocht dit met behulp van plastic flessen. Ze vergeleek een conventionele fles gemaakt van fossielplastic (PET) met twee bio-based alternatieven: een fles die er hetzelfde uitzag als de PET-fles (PEF-plastic) en een fles met een zichtbaar andere vorm door een papieren buitenlaag (papier-PEF).

De resultaten laten zien dat mensen duidelijk voorkeur geven aan de bio-based flessen en zelfs bereid zijn tot 40% meer te betalen. De fles met het meest onderscheidende uiterlijk was het populairst, wat suggereert dat zichtbaarheid van duurzaamheid een belangrijke factor is.

Deze bevindingen tonen aan dat simpelweg mensen informeren over de voordelen van duurzame alternatieven kan helpen om misvattingen weg te nemen en de consumptie ervan te stimuleren.