Communicatiestoringen in de afvalbranche.

      Reacties uitgeschakeld voor Communicatiestoringen in de afvalbranche.

De Nederlandse afvalbranche staat voor een aantal uitdagingen, ondanks dat werknemers en klanten over het algemeen tevreden zijn met de service.

**Werkgevers:**

* Het enthousiasme van werknemers is gematigd positief (+1 eNPS), wat onder het landelijke gemiddelde ligt (+6).
* Werknemers waarderen fysieke veiligheid, het werk zelf en de arbeidsomstandigheden hoog.
* Uitdagingen liggen op het gebied van interne communicatie, samenwerking en een toenemende werkdruk (28% ervaart dit als te hoog). Dit komt door personeelstekorten die leiden tot verloop en verzuim.

**Aanbeveling voor afvalorganisaties:** Investeren in open communicatie, transparantie en teambuilding om werkdruk te verlagen en medewerkertevredenheid te verhogen.

**Klanten:**

* Het enthousiasme van B2B-klanten stijgt licht (-5 naar -1 NPS), maar blijft negatief.
* De menskant (accountmanagement, dienstverlening) wordt goed beoordeeld (7,8 en 7,8).
* Er is ruimte voor verbetering op het gebied van informatievoorziening en proactiviteit bij kennisdelen.

**Aanbeveling voor afvalorganisaties:** Verbeteren van de informatievoorziening en proactiviteit in het delen van kennis met klanten.

De samenvatting geeft een duidelijk beeld van de positieve en negatieve kanten van de afvalbranche, zowel voor werknemers als klanten.