De Europese wet CSRD verplicht bedrijven vanaf 2024 om te rapporteren over de milieu- en sociale impact van hun bedrijfsmodellen. Circulaire producten en modellen worden gezien als effectieve middelen om deze negatieve impact te verminderen.
De belangstelling voor circulaire producten onder Nederlandse consumenten groeit positief. Veel meer Nederlanders staan nu open voor het kopen, lenen, huren of leasen van circulaire producten dan zes jaar geleden.
Hoewel de bereidheid om circulaire producten te kopen groter is dan de interesse in tijdelijk gebruik, blijft prijs de belangrijkste factor bij de beslissing om wel of niet een circulair product aan te schaffen. Volgens onderzoek onder bijna 1650 Nederlanders door Q&A Insights & Consultancy in opdracht van ABN AMRO moet het prijsvoordeel van tweedehands producten ten opzichte van nieuwe producten minimaal 25% zijn voor een overstap naar circulaire producten.
De consument is openstaan voor verschillende soorten circulaire producten: gerecyclede (67%), duurzame (61%), tweedehands (59%) en herstelde/refurbished (51%).