Vanaf 1 januari 2025 gaat de gemeente Breda over naar een nieuw, digitaal routesysteem voor de afvalinzameling. Dit zorgt voor efficiëntie en flexibiliteit, maar betekent ook dat bijna alle Bredanaars te maken krijgen met veranderingen in hun ophaaldagen.
Het nieuwe systeem biedt diverse voordelen:
* **Nauwkeurigere planning:** Afvalroutes kunnen beter worden gepland en aangepast aan bijvoorbeeld tijdelijke wegwerkzaamheden.
* **Optimale ophaling:** Routes worden efficiënter ingedeeld, waardoor afval optimaal huis aan huis wordt opgehaald.
* **Eenvoudiger werken voor chauffeurs:**
Chauffeurs ontvangen hun routes in real-time op een tablet, inclusief informatie over toegestane en verboden straten. Zichtbare voortgang tijdens het rijden zorgt ervoor dat geen straten worden vergeten.
* **Transparantie:** Planners en backoffice medewerkers kunnen live volgen waar de afvalvoertuigen zijn geweest.
De gemeente adviseert inwoners om de Afvalwijzer-app of de afvalkalender te raadplegen voor informatie over de nieuwe ophaaldagen.