Stichting Kringloop Blik lanceert nieuw logo & campagne 'Ik recycle blik'

Op steeds meer verpakkingen van blik staat het nieuwe Europese logo ‘Metal recycles forever’. Om het logo bekend te maken bij het publiek, start Stichting Kringloop Blik met de campagne ‘Ik recycle blik’.

De komende maanden zullen consumenten via diverse media – zoals blogs, video’s en nieuwsberichten – kennismaken met het nieuwe logo. Het beeldmerk laat zien dat blik oneindig te recyclen is zonder dat het materiaal aan kwaliteit of eigenschappen verliest. Daarmee is blik een van de meest duurzame verpakkingsmaterialen.

Eenvoudige verwerking
Het nieuwe logo straalt uit dat je bijdraagt aan een duurzame kringloop als je blik bij het afval doet. Dat kan – afhankelijk van de gemeente waar iemand woont – bij het restafval of het gescheiden afval. Het ingezamelde staal en aluminium kan steeds opnieuw worden ingezet voor het maken van een nieuw blikje of voor andere eindproducten, zoals een fiets of een onderdeel van een trein of auto. In Nederland recyclen we inmiddels 94% van alle blikverpakkingen. Daarmee halen metalen verpakkingen het hoogste recyclingpercentage van alle verpakkingsmaterialen. Ook op Europees niveau is blik het meest gerecyclede verpakkingsmateriaal.

Aluminium en staal houden na elke recyclingbeurt hun unieke materiaaleigenschappen. Daarom kunnen ze worden aangemerkt als ‘permanent’ materiaal. Er is altijd een markt voor het gerecyclede materiaal en er is geen sprake van ‘downcycling’, zoals bij sommige andere verpakkingsmaterialen.