Recycling Netwerk Benelux start actie #BackToSender tegen zwerfafval

Recycling Netwerk Benelux, een samenwerking van meerdere milieuorganisaties, wil het verzet tegen een uitbreiding van het statiegeldsysteem door frisdrank- en bierproducenten stoppen. Daarom roepen zij iedereen op om afvalflesjes en -blikjes terug te sturen naar de fabrikant via het gratis antwoordnummer, of een foto van dit afval te delen op social media met de hashtag #BackToSender. Het doel van deze actie is om producenten van deze drankverpakkingen te laten inzien dat een grootschalige, effectieve oplossing moet komen voor dit afvalprobleem. Via deze link vind u alle informatie en instructies om ook uw stem te laten horen middels deze campagne: http://recyclingnetwerk.org/acties/back-sender-campagne/

Te veel zwerfafval door drankverpakkingen
Een voor de hand liggende oplossing is een uitbreiding van het statiegeldsysteem. Dit kan namelijk de hoeveelheid afval op straat met 70 tot zelfs 90 procent verminderen. Daarbij draagt het statiegeldsysteem bij aan de vermindering van de C02-uitstoot.
Ongeveer 40% van het zwerfafval in Nederland bestaat uit drankverpakkingsafval. Dit komt neer op 98 miljoen plastic flesjes en 156 miljoen blikjes. Volgens Recycling Netwerk Benelux heeft een opruimactie of bewustwordingscampagnes geen effect maar moet er een goede oplossing komen.

Pushen om akkoord te gaan
Door de actie #BackToSender worden fabrikanten van drankverpakkingen gewezen op hun verantwoordelijkheid maar het kan ze daarnaast ook geld gaan kosten. Doordat burgers via het gratis antwoordnummer afval naar hen opsturen, kost het voor het bedrijf veel geld. Recycling Netwerk Benelux hoopt dat ook dat bedrijven overstag gaan, en akkoord gaan met het statiegeldsysteem. Een hoopgevend signaal is dat Coca-Cola akkoord is gegaan met de invoer van statiegeld in het Verenigd Koninkrijk.